Patronat
Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"
Moorcock, Michael - "Elryk z Melniboné"
Ukazały się
Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"
Fawcett, Heather - "Emily Wilde Encyklopedia elfów i wróżek"
Grothaus, Michael - "Piękni lśniący ludzie"
Kristoff, Jay - "Cesarstwo potępionych" (czerwona)
Moder, Jaga - "Sądny dzień"
Corland, Mai - "Pięć pękniętych ostrzy"
Howey, Hugh - "Zmiana" (wyd. 2024)
Wyndham, John - "Dzień tryfidów" (wyd. 2024)
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Solaris Cykl: Krytycy o fantastyce Data wydania: Maj 2015 Oprawa: miękka Liczba stron: 380 Cena: 32,90 zł
|
Bliżej...
Stacja kontroli chaosu pomyślana jest w formie tryptyku: przedstawia figury zaludniające utwory fantastyczne, zjawiska i nurty literackie, wypowiedzi znanych autorów na temat gatunku i własnej twórczości. Dominika Oramus systematyzuje i porządkuje zagadnienia, pisze jasno i przejrzyście, w sposób atrakcyjny zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych adeptów fantastyki. Stacja kontroli chaosu, wydana w roku 2004, była jej debiutem książkowym.
Jednym z najważniejszych elementów przestrzeni, w której żyjemy, stały się ekrany: telewizyjny, komputerowy i kinowy. Wideo i filmy tworzą pseudorzeczywistość, złożoną z serwisów internetowych i newsów z programów informacyjnych. Zamiast natury istnieją w niej filmy o przyrodzie ze zbliżeniami zwierząt, optycznym przyspieszeniem wzrostu roślin i zmian pór roku, specyficznym montażem i głosem z offu. Ekran warunkuje sposób naszego postrzegania. Do ekranu podobna jest w kształcie szyba samochodu.
(fragment książki)
Prof. Dominika Oramus jest pracownikiem Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzi m.in. zajęcia na temat literatury fantastycznej. Na początku XXI wieku zrezygnowała z dziennikarstwa na rzecz nauki, zmieniła zawód, podejście do fantastyki, stan cywilny i nazwisko, ale nie zainteresowania. Stacja kontroli chaosu stanowi w jej dokonaniach cezurę pomiędzy krytykiem a badaczem, entuzjastą a profesjonalistą. Pisze po polsku i angielsku. Do tej pory wydała: O pomieszaniu gatunków. Science fiction a postmodernizm; Imiona Boga. Motywy metafizyczne w fantastyce drugiej połowy XX wieku; Darwinowskie paradygmaty. Mit teorii ewolucji w kulturze współczesnej; Grave New World: The Decline of the West in the Fiction of J.G. Ballard; The Voices of Disaster: J.G. Ballard and the Disaster Story Tradition on England; Ways of Pleasure: Angela Carter’s Discourse of Delight in her Fiction and Non-Fiction.
Obiekt jest częścią serii
Krytycy o fantastyce
Zobacz całą serię
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"
Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"
Kelly, Greta - "Lodowa Korona"
Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"
Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"
Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"
Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia"
Fragmenty
Pettersen, Siri - "Srebrne Gardło"
Wyndham, John - "Dzień tryfidów"
Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"
Howey, Hugh - "Zmiana"
Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)
Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"
Silverberg, Robert - "Księga czaszek"
Scalzi, John - "Wojna starego człowieka" (Wymiary)
|